maanantai 23. maaliskuuta 2015

Sähköinen kaupankäynti - verkkokaupan kasvu hidastui

  • Mitä verkkokaupasta ostetaan?
  • Minkäikäiset ovat innokkaampia verkko-ostajia?  
  • Mikä ikäluokka ostaa nykyään vähemmän verkosta kuin ennen? Miksi?
  • Ketkä palauttelevat vaatteita tai kenkiä eniten? Miksi?
  • Verkkokaupassa käytetty rahamäärä? Yhteensä? Palvelut? Tavaraostot? Rahapelaaminen?



- Verkkokaupoista ostetaan kaikkea.. vaatteita, veikkauksen pelejä, kirjoja yms. Mutta eniten kuluttajat ostavat verkosta matkoja, majoituspalveluja ja lippuja esimerkiksi keikoille.

Nuoret ja keski-ikäiset (16 - 44 vuotiaat) käyttävät verkkokauppa palveluja eniten.
- 16-24 vuotiaiden ostot ovat pysyneet aika samanlaisena, enimmäkseen huonon taloudellisen tilanteen ja työttömyyden vuoksi.

-Naiset. Vaatteita ja kenkiä myyvät verkkokaupat kilpailevat niin paljon keskenään, että tarjoavat ilmaisen palautuksen ja naiset tykkää shoppailla ja sovitella. Ilmainen palautus käytetään hyväksi.

- "Vuonna 2013 verkkokaupan kokonaisarvo on 7,0 miljardia euroa, josta palveluiden osuus oli 3,7 miljardia euroa ja tavaraostojen osuus lähes 2,9 miljardia euroa laskettuna 16–74-vuotiaasta väestöstä. Rahapelaamiseen käytettiin vajaa 0,5 miljardia euroa. Edellisen vuoden verkkokaupan kokonaisarvo oli sama (pyöristettynä 7,1 mrd). Palveluiden osuus näyttäisi edellisestä vuodeta hieman pienentyneen (2012 59%, 2013 56%) ja tavaraostojen kasvaneen (2012 41 %, 2013 44 %). Tässä näkynee vaatteiden ja kenkien edelleen kasvaneet ostajamäärät ja vastaavasti suosituimpien palvelutuoteryhmien ostajamäärien pysyminen ennallaan. Verkkokauppaan osallistujien määrä on edelleen kasvanut, joskin hitaasti. Ostojen lukumärän kasvu on taittunut ja keskiostosten rahamäärät hieman laskeneet.
Laskettaessa luvut 16– 89 -vuotiaasta väestöstä, tulos ei juuri muutu, sillä 75–89-vuotiaat kasvattavat verkko-ostamisen volyymiä vuositasolla alle 0,02 miljardilla (alle 20 miljoonalla eurolla). Verkkokaupan kokonaisarvo pyöristyy kuitenkin 7,1 miljardiin euroon. Kaikkein vanhimmat ostavat toistaiseksi verkon kautta hyvin vähän ja ovat lisäksi kuolleisuuden vuoksi aika pieni väestöryhmä." c tilastokeskus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti